Recykling treści – jak robić to dobrze?

Każdy, kto zajmuje się content marketingiem, wcześniej czy później spotka się z problemem zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości treści.

 

Większość marketerów, wliczając w to mnie, na początku procesu nie doszacowuje czasu i wysiłku, jaki należy poświęcić na tworzenie i promocję treści. Często skutkuje to obniżeniem jakości komunikacji albo zaprzestaniem rozwijania strategii content marketingowej. Jedną ze skuteczniejszych strategii, które zapobiegają takim problemom jest przetwarzanie istniejących już treści.

Dziś dowiesz się, dlaczego warto ponownie wykorzystywać istniejące treści, poznasz kilka praktycznych pomysłów na zastosowanie tej metody, a na końcu przedstawię Ci moje własne triki. Sprawiają one, że raz stworzona treść zyskuje nowe życie w nowych formatach i mediach.

 

Co to jest recykling treści?

Najkrócej – to praktyka ponownego wykorzystania wcześniej stworzonej treści, zazwyczaj poprzez jej aktualizację lub zmianę formatu. Zawsze kiedy tworzysz prezentację na bazie istniejącego wpisu na blogu lub umieszczasz transkrypcję z wideo, dokonujesz recyklingu treści. W literaturze anglojęzycznej znajdziesz nazwę content repurposing, w polskiej czasem autorzy używają również nazwy „reformatowanie treści”.

 

Dlaczego warto?

Zacznijmy od tego…. po co w ogóle to robić?

 

Zwiększasz efekty swojej pracy

Pierwszy powód to szacunek dla Twojego czasu. Stworzenie dobrego wpisu na bloga lub webcastu zajmuje sporo czasu i warto tę inwestycję jak najlepiej wykorzystać. Mając dobrą podstawę, możesz dość szybko stworzyć kilka dodatkowych formatów na bazie tej samej treści i zwiększyć jej zasięg w sieci. Wdrażając marketing automation, zorientowałem się jak wiele treści pochłaniają takie narzędzia. Recykling treści pozwolił mi na uruchomienie pierwszych zautomatyzowanych kampanii przy rozsądnym nakładzie budżetu i czasu na produkcję treści.

 

Docierasz do nowych odbiorców

Zmiana formatu treści pozwala też często na dotarcie do nowych odbiorców. Załóżmy, że Twój blog odwiedza miesięcznie 10 tys osób. Jeżeli przerobisz artykuł na infografikę lub prezentację i umieścisz ją na Slideshare, uzyskujesz dostęp do nowej grupy użytkowników, którzy zamiast czytać, wolą przeglądać slajdy. W styczniu 2017 roku było ich 70 milionów, a część z nich po przejrzeniu Twojej prezentacji może zasilić szeregi czytelników Twojego bloga. To tylko jeden przykład – im więcej formatów i mediów, tym większy potencjalny zasięg.

 

Poprawiasz widoczność w wynikach wyszukiwania

Wzajemne linkowanie treści z różnych mediów zazwyczaj pozytywnie wpływa na SEO. W praktyce każde linkowanie z zewnętrznej platformy będzie zwiększać widoczność twoich treści. Dodatkowo, pewne typy treści są zazwyczaj bardziej „lubiane” przez właścicieli różnych platform. Przykładowo, Facebook bardzo lubi transmisje na żywo i pozycjonuje je bardzo wysoko. Jeżeli więc przeprowadzisz taką transmisję na bazie wpisu na blogu, zyskujesz stosunkowo duży zasięg organiczny i dodatkową platformę promocji bloga.

 

Dajesz się zapamiętać

Tworzenie nowych formatów treści sprawia też, że Twój przekaz żyje dłużej. Natłok treści sprawia, że nasze komunikaty – mimo, że są ciągle widoczne dla odbiorców – w praktyce przegrywają walkę o uwagę z nowszymi treściami. Stworzenie nowego formatu sprawia, że masz kolejną szansę na zainteresowanie odbiorcy treścią – po raz kolejny korzystasz na efekcie świeżości.

 

Oszczędzasz na promocji

Jeżeli stworzysz nowy format, który jest wyjątkowo intensywnie promowany w platformach społecznościowych – np. live wideo lub video 360 na Facebooku, zyskujesz przewagę nad innymi, mniej lubianymi formatami. Dzięki temu możesz uzyskać znacznie większy zasięg, za który bez takich formatów należałoby zapłacić właścicielowi platformy w formie np. płatnych postów.

 

 

Kiedy i jakie treści warto recyklingować?

 

  • Evergreen

Do recyklingu nadają się treści, które mają stosunkowo długi czas życia – tzw evergreeny. Jeżeli treść pozostaje aktualna przez kilka miesięcy czy lat – masz sporo czasu aby przypominać o niej obecnym i potencjalnym odbiorcom Twoich treści.

 

  • Treści popularne

Jeżeli Twoje wideo uzyskuje wyjątkową popularność, oznacza to, że udało Ci się odpowiedzieć na istotną potrzebę odbiorców tego materiału. Jest spora szansa, że infografiki czy materiały tekstowe mogą zyskać równie dużą popularność – warto wykorzystać więc potencjał popularnej treści, aby zwiększyć jeszcze bardziej jej zasięg w innych formatach i na innych platformach.

 

  • Aktualizacja treści

Aktualizując treść starego wpisu na blogu, warto dodatkowo go wypromować, tworząc dodatkowy format. Dzięki temu wpis zyska dodatkową falę popularności.

 

  • Pojawienie się nowych formatów

W mediach społecznościowych nowe formaty pojawiają się jak grzyby po deszczu. Mając dobre treści np. na blogu, możesz wykorzystać je np. w Facebook Live – pisałem już wcześniej, że właściciele platform promują swoje nowe formaty, dając im znacznie większe zasięgi. Mając więc gotowe treści, możesz zyskać nowych odbiorców promując się w mediach, w których są obecni.

 

  • Dotarcie do nowych grup odbiorców

Zastanów się, czy formaty, które wykorzystujesz w swoich treściach odpowiednio adresują wszystkie ważne dla ciebie grupy odbiorców. Jest wiele osób, które nie ma czasu czytać blogów, ale spędza wiele godzin miesięcznie w korkach prowadząc samochód. Są to często ludzie o dużej mocy decyzyjnej i zasobnych portfelach. Być może nagranie podcastu na podstawie wpisu w blogu pozwoli dotrzeć do tej grupy?

 

recykling-tresci-GetResponse-Kosuniak

 

Jakich formatów warto używać?

Tu wybór jest ogromny. Jeżeli masz artykuł na blogu, możesz stworzyć z niego: podcast, prezentację na SlideShare, wideo prezentujące całość lub fragmenty przekazu, infografikę, itp.

Z kilku postów powiązanych tematycznie możesz stworzyć e-book, który świetnie sprawdzi się jako lead magnet do pozyskiwania danych klientów. Jeżeli postów jest naprawdę dużo, po przeredagowaniu możesz stać się autorem książki!

Każdy pojemniejszy format jest naturalną bazą dla formatów promocyjnych. Przykładowo, blog może być bazą dla serii postów na Facebooku, Twitterze czy Linkedin. Webinar może być pocięty na kawałki i zamieniony na serię wideo. Zapis serii pytań i odpowiedzi na webinarze lub FB live może stać się bazą dla nowego artykułu na blogu. Można tak wymieniać w nieskończoność. Ważne jest to, aby wybór formatów był już zaplanowany, zanim przygotujesz pierwszą treść.

 

Planuj recykling treści, czyli wideo vs tekst

Ktoś kiedyś powiedział, że najlepsze improwizacje to te dobrze zaplanowane  – tak też powinno wyglądać Twoje podejście do tworzenia i recyklingu treści.

Oznacza to, że najlepiej zaplanować wszystkie potencjalne formaty, zanim powstanie treść podstawowa. Taki plan pozwoli tworzyć materiały pochodzące z recyklingu znacznie szybciej.

Dobrze zaplanowany webinar umożliwi pocięcie nagrania na równe bloki wideo zawierające jednolity przekaz. Jeżeli w webinarze bazujesz na slajdach, to ich odpowiednie przygotowanie (np. uzupełnienie notatek prezentera) umożliwi Ci wykorzystanie ich np. na SlideShare, który jest częścią LinkedIn. Dzięki temu Twoja społeczność profesjonalistów na pewno zauważy taki materiał.

Podobnie jest w przypadku materiałów tekstowych. Odpowiedni podział na akapity i dobrze zaprojektowane nagłówki nie tylko poprawiają SEO wpisu, ale ułatwiają podział na posty w sieciach społecznościowych.

Warto myśleć blokami tematycznymi. Omówienie takiego bloku może oznacza stworzenie 5 wpisów na blogu, które można przerobić na e-book. Jest to też materiał wystarczający na webinar, który potem można przerobić na kilka lub kilkanaście materiałów wideo. Zamiast webinaru możesz spróbować Facebook live.

Treści w poszczególnych formatach nie muszą być identyczne. Jeżeli np. tworzysz podcast na podstawie wpisu na blogu, zazwyczaj możesz pozwolić sobie na więcej dygresji (oczywiście w granicach rozsądku), ponieważ słuchacze podcastu są zazwyczaj zainteresowani większą ilością szczegółów. Jeżeli natomiast przerabiasz wideo na podcast, pamiętaj o elementach graficznych takich jak wykresy czy tabele, które trudno się omawia – w takiej sytuacji lepiej zapisać to w pliku i udostępnić do pobrania.

 

Przykładowy proces planowania recyklingu treści

Warto zacząć od bloku tematycznego i w pierwszej kolejności zaplanować główne formaty.

W moim przypadku przez kilka lat tworzyłem dość dużo webinariów, które zawsze zaczynałem od mindmapy. Mapa myśli to bardzo przydatne narzędzie planowania struktury materiału. Jest elastyczna ale też wymusza pewną hierarchię treści dzięki podrzędności gałęzi. Tak się składa, że ten artykuł również został zaplanowany przy pomocy mapy myśli. Jej fragment znajdziesz poniżej:

 

fragment-mapy-mysli

 

Na podstawie mapy myśli przystępowałem do tworzenia slajdów prezentacji, które posłużą jaka baza do webinaru, ale będą również opublikowane na SlideShare i staną się podstawą kilku albo kilkunastu postów na LinkedIn (te dwie platformy są ze sobą ściśle zintegrowane).

Jeżeli nasze slajdy są dobrze zaprojektowane, możesz je wykorzystać również jako grafiki do postów lub stworzyć na ich podstawie infografiki, które mają bardzo dobrą klikalność.

Infografiki umożliwiają również zaistnienie w wizualnych platformach społecznościowych takich jak np. Pinetrest.

Mająs slajdy i skrypt wypowiedzi możesz przystąpić do produkcji webinaru.

W czasie kiedy produkowałem masowo webinary, nie było jeszcze Facebok Live. W tej chwili ta platforma może czasem zastąpić webinar. Pamiętaj jednak, że narzędzia do webinarów zapewniają zazwyczaj więcej możliwości niż FB Live, dlatego rozważ dokładnie wszystkie za i przeciw zanim porzucisz webinary na rzecz FB live.

 

Co dalej?

Wyemitowany webinar warto podzielić na krótsze, wcześniej zaplanowane części i publikować je regularnie na platformach społecznościowych, każdorazowo linkując do pozostałych formatów.

Zazwyczaj z godzinnego webinaru można utworzyć 5 do 10 materiałów wideo, co przy cotygodniowym tempie publikacji zapewnia nam kilka tygodni wsadu treściowego.

Z webinaru warto też wykonać transkrypcję i przeredagować go na kilka wpisów na blog. Znowu wracam do planowania – jeżeli webinar podzielony jest na logiczne części, bardzo szybko przerobisz go na serię postów.

Seria postów to prawie gotowy e-book. W e-booku możesz wykorzystać grafiki, które powstały w pracy nad slajdami do prezentacji.

 

Poniżej znajdziesz uproszczoną wizualizację takiego procesu:

 

recykling-tresci-przyklady

 

 

Teraz Twoja kolej!

Jak widzisz, recykling treści to bardzo efektywna strategia dla każdego content marketera.

Jej stosowanie pozwoli Ci oszczędzić sporo czasu, a odpowiednie planowanie formatów sprawi, że je zapewnisz sobie stały dopływ wysokiej jakości treści na wielu platformach. Treści te będą dodatkowo pracować na wysoką pozycję Twojej strony firmowej czy bloga w wynikach wyszukiwania.

Przykłady, które podałem na pewno nie wyczerpują wszystkich pomysłów na wielokrotne wykorzystanie Twoich treści. Podziel się swoimi pomysłami w komentarzach. Mam nadzieję, że wspólnie stworzymy doskonałą bazę wiedzy o recyclingu treści.

 

O AUTORZE:

lukasz-kosuniak-zdjecie

Łukasz Kosuniak – ekspert marketingu B2B, autor serii „#ABC Marketingu B2B”, blogger, prelegent konferencji na temat marketingu i sprzedaży w B2B.
Obecnie szef marketingu w IT MAgination, poprzednio manager zespołu B2B Marketing w Samsung Electronics Polska, przedtem zajmował się marketingiem i rozwojem kanału sprzedaży w Microsoft Polska. Ponad 15 lat doświadczenia w budowaniu strategii marketingowych i pozyskiwania leadów na rynku B2B, w szczególności w branży IT. W 2016 laureat  Effie Award w kategorii B2B. Autor tekstów o marketingu cyfrowym, nowych technologiach (VR, IoT, Mobile), marketing automation oraz serii artykułów o nowej roli marketingu B2B w cyfrowym biznesie. Prowadzi blog o nowoczesnym marketingu B2B  – businessmarketer.pl  II Twitter, FacebookLinkedIn.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x