Segmentacja Odbiorców w praktyce

Kilkanaście dni temu pisaliśmy o najnowszej funkcjonalności w GetResponse – Zaawansowanej Segmentacji Odbiorców.

Tym razem przedstawimy Wam kilka praktycznych przykładów zastosowania nowej funkcjonalności, a w tym m.in. integracji z Kreatorem Formularzy Zapisu oraz ankietami online.

Przykładowy scenariusz

Pan Marek jest właścicielem 3 restauracji. Wszystkie znajdują się w innych miastach i tylko jedną z nich odwiedzają regularnie klienci. Pozostałe dwie restauracje borykają się z brakiem odwiedzin przez klientów – szczególnie od poniedziałku do środy.

Początkowo Pan Marek chciał skontaktować się Magdą Gessler, która na pewno – pod czujnym okiem kamer – znalazłaby sposób na problemy dwóch restauracji, w których często świeci pustkami. Zanim jednak Pan Marek zdecyduje się na ostateczny krok, spróbuje sam rozwiązać swój problem – zacznie od wzmocnienia bezpośredniej komunikacji z grupami, których przedstawiciele mogą stać się jego klientami.

Restaurator będzie mógł zrealizować swój plan dzięki GetResponse i najnowszej funkcjonalności – Zaawansowanej Segmentacji Odbiorców.

Najpierw Pan Marek zlokalizuje klientów, którzy mieszkają najbliżej danej restauracji – może to zrobić dzieląc odbiorców na grupy na podstawie miasta oraz kodu pocztowego. Następnie podzieli ich według takich kryteriów jak: płeć, stan cywilny, wiek czy stanowisko.

Niedaleko restauracji znajduje się uczelnia oraz kilka biur. Zatem pracownicy i studenci mogliby wpadać do restauracji na lunch lub spotkania biznesowe. Poza tym, również młode matki z dziećmi, które mieszkają na pobliskich osiedlach, mogą odwiedzać restauracje w ciągu tygodnia.

Skoro Panu Markowi udało się już znaleźć grupy docelowe, teraz należy zapytać ich, w który dzień tygodnia najchętniej odwiedziliby restaurację oraz jaki rodzaj menu interesowałoby ich najbardziej. Poza tym, można również sprawdzić jaki rodzaj gratisu chcieliby otrzymać. Mogą to być kupony na dwa posiłki w cenie jednego oraz 30% zniżki za każde kolejne danie. Dzięki temu, w następnej kolejności może przyciągnąć do swojej restauracji pary lub całe rodziny.

Tak wygląda korzystanie z segmentacji w GetResponse w teorii. Mimo, że zazwyczaj teoria nie idzie w parze z praktyką, to w przypadku GetResponse to założenie zupełnie się nie sprawdza. Zresztą poniżej prezentujemy krok po kroku, jak założony plan Pan Marka można zrealizować w praktyce.

 

Krok po kroku

Zacznijmy od Kreatora Formularzy Zapisu. Tworząc formularz sam decydujesz, jakie informacje na temat odbiorców będą dla Ciebie najbardziej przydatne. Dzięki funkcji „drag’n’ drop” umieszczanie dodatkowych pól w formularzu jest bardzo proste.

Pana Marka będzie interesowało zdobycie takich informacji jak: imię, miasto, kod pocztowy oraz dzień tygodnia, w którym najczęściej jadasz w restauracji.
Formularz mógłby wyglądać na przykład tak:

Formularz zapisu należy umieścić na stronie internetowej, blogu lub „fan page” na Facebooku (we wszystkich miejscach, które najczęściej odwiedzają klienci). Następnie bazując na danych odbiorców zebranych za pomocą formularza zapisu, można podzielić odbiorców na grupy stosując geosegmentację.

 

Można również podzielić odbiorców na grupy według pola dodatkowego z formularza zapisu, które w tym przypadku jest pytaniem o dni tygodnia. A następnie , wysłać newsletter do odbiorców, którzy w formularzu zapisu zaznaczyli takie dni tygodnia jak: poniedziałek, wtorek i środa.

Warto zauważyć, że wszystkie pola dodatkowe, które zostały stworzone, np. w formularzu zapisu zostały zapisane i są dostępne w procesie segmentacji w postaci rozwijanej listy.

Teraz Pan Marek już wie ile przyszłych klientów będzie chciało zjeść w jego restauracjach od poniedziałku do środy. Nie pozostaje zatem nic innego jak zapytać ich o preferencje dotyczące menu.

Najprostszym sposobem na to jest umieszczenie w wysyłanym newsletterze linka do ankiety – innej do każdej grupy odbiorców mieszkających najbliżej danej restauracji. W ankiecie można zapytać o wszystko, co może być przydatne, np. Jakiej narodowości kuchnię lubią najbardziej, czy zazwyczaj jadają sami, czy w towarzystwie; czy wolą dania jarskie czy mięsne itp.

 

Dodatkowo, kiedy tworzone są pola dodatkowe dla odbiorców, można je przypisać do danego pytania w ankiecie. Umożliwi to segmentację odbiorców na podstawie odpowiedzi, które udzielili w ankiecie – wystarczy wybrać ją z listy pól dodatkowych podczas procesu segmentacji.

 

Kiedy Pan Marek otrzyma już odpowiedzi na pytania zadane w ankiecie, będzie mógł pogrupować odbiorców według odpowiedzi, których udzielili w ankiecie. Na ich podstawie będzie mógł wysłać im odpowiednie bony, rabaty lub gratisy oraz stworzyć nowe menu dla danej restauracji.

 

To jeszcze nie wszystko! Wysyłając newslettery do swoich klientów, Pan Marek może w nich umieszczać  linki do kilku ofert. Następnie na podstawie informacji, który link został kliknięty, może tworzyć kolejne grupy odbiorców i dostosowywać do ich potrzeb jeszcze bardziej zindywidualizowane oferty.

Poznałeś już scenariusz segmentacji Pana Marka. A jaki Ty masz plan segmentacji swoich odbiorców? Podziel się nim z nami w komentarzach.

Pobierz poradnik!
Pobierz poradnik!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x