VIEWS

Skuteczne strategie reaktywacji subskrybentów

Reaktywacja nieaktywnych subskrybentów powinna stanowić ważną część Twojej strategii email marketingowej.

Z` biegiem czasu ludzie tracą zainteresowanie i rezygnują z niektórych usług. Spróbuj wypracować taktyki sprawiające, że większa część osób pozostanie zainteresowana Twoją ofertą. Oczywiście, pewna grupa osób któregoś dnia przestanie otwierać Twoje wiadomości. Bądź gotowy na ten moment już od samego początku działalności biznesowej…

Jak zarobić… więcej?

Powierzając Ci swój adres email i wyrażając zgodę na otrzymanie Twoich wiadomości, odbiorcy wykazali zainteresowanie Twoją działalnością. Ostatnio jednak ich entuzjazm osłabł. Co zrobić, żeby odwrócić ten trend?

Pozyskanie nowych subskrybentów jest czasochłonne i kosztowne, dlatego pomyśl w jaki sposób możesz reaktywować osoby, które są na Twojej liście, ale ostatnimi czasy były nieaktywne. To osoby, które już znają Twoją markę, musisz tylko sprawić, żeby ponownie chciały czytać Twoje komunikaty. Tak długo jak subskrybenci pozostają na Twojej liście, istnieje na to spora szansa.

Stworzenie kampanii reaktywacyjnej nie musi być szczególnie czasochłonne – może ona zostać nawet przeprowadzona automatycznie. Możesz tak zaprogramować wysyłkę autoresponderów, żeby każdy użytkownik, który nie otworzył określonej liczby wiadomości pod rząd lub przez wskazany okres czasu, otrzymał email zachęcający go do działania.

Scott Hardigree, ekspert od email marketingu z Email Industries twierdzi, że nawet jeśli użytkownik nie zareaguje od razu na Twoją wiadomość, to nie powód, żeby odpuścić. Przeczytaj jego krótki artykuł, żeby dowiedzieć się w jaki sposób przygotować kampanię reaktywacyjną w mniej niż godzinę.

Teraz zajmiemy się częścią kreatywną takiej kampanii – poniżej znajdziesz przykłady jak w oryginalny sposób reaktywować uśpionych odbiorców.

 

Na dobry początek… kreatywne copy

Ryan Phelan poprosił fanów na Facebooku, żeby pomogli mu w przygotowaniu najlepszych haseł reaktywacyjnych. Oto propozycje, które otrzymał:

  • Gdzie się podziewasz?
  • Nie lubisz już nas?
  • Prosimy, zostań z nami!
  • Nie idź tą drogą!
  • Już się nie przyjaźnimy?
  • Każdy się czasem myli…
  • Chyba nie jesteś aż tak trudny do zdobycia…?
  • Chyba kogoś tu brakuje…
  • Ciche dni? Odchodzi się od tego…
  • Wciąż Cię lubimy. A Ty nas?
  • Idziesz czy zostajesz?
  • Zacznijmy od nowa.
  • Zamienimy dwa zdania?
  • Masz dla nas chwilę?
  • Gdzie się podziewasz?
  • Brakuje nam Ciebie. Nie pozwól, żeby kolejna świetna oferta Cię minęła…
  • Sprawdź, co Cię ominęło.. odkąd do nas nie przychodzisz.
  • Hej brachu, gdzieżeś był?
  • Czas na poważną rozmowę…
  • Ta oferta nie może Cię ominąć!
  • Hurra! Wróciłeś!
  • Witaj ponownie!
  • Czy to nasza wina?
  • Wracaj szybko!
  • Tęsknimy! Kiedy wracasz?
  • Będzie Ci u nas jak w domu
  • Jesteśmy tu dla Ciebie
  • Daj nam drugą szansę!
  • lub – w zależności od grupy docelowej –       Ups. Trochę nawaliliśmy…
  • W grupie raźniej!
  • Nie idź jeszcze!
  • Odkryj na nowo (nazwa marki)
  • Wróćmy do siebie
  • Nie odchodź!
  • Kogo my tu widzimy…
  • To miało trwać do końca świata…
  • Witam, Nieznajomy!
  • Koniecznie sprawdź TĘ ofertę!
  • Zaraz, a dokąd to…?
  • Oto co Cię ominęło!
  • Masz u nas krechę!
  • Musimy poważnie pogadać.
  • Co tam u Ciebie?
  • Firma X tęskni!
  • Zawsze razem!

Co o nich sądzisz? Czy przychodzą Ci do głowy inne pomysły?

 

Oryginalne podejście do reaktywacji

Zbyt wielu marketerów tworzy wiadomości, które są po prostu za mało kreatywne. Nagłówki w stylu „Stęskniliśmy się za Tobą” i nudne apele do powrotu, nawet jeśli towarzyszy im kupon rabatowy, to za mało, żeby zwrócić uwagę odbiorców.

Zwyczajny komunikat MOŻE okazać się skuteczny, jednak aby ponownie zainteresować kogoś ofertą, wypada zmienić dotychczasowy sposób.

Popróbuj z nowym tematem, inną nazwą nadawcy, itp. Na przykład: jeśli zwykle oferowałeś darmową wysyłkę wybranych produktów, tym razem wyjdź z 20% kuponem zniżkowym. Jeśli dawałeś 10% upustu, teraz zaoferuj zniżkę w złotówkach (np. 30 zł). Równie dobrze sprawdzi się bonus, kupon zniżkowy na kolejne zakupy albo oferta czasowa.

 

Wiele opcji w jednej wiadomości

Spróbuj odejść od schematów i daj swoim odbiorcom kilka alternatyw. Na przykład: ProFlowers w swoim mailingu daje możliwość wyboru między zniżką w wysokości 10%, 20% lub 5$ obniżki i bombonierkę. Jak myślisz, co najczęściej wybierają konsumenci?

ProFlowers

Połączenie wielu opcji i kreatywnego copy

Rozważ połączenie opcji wyboru rodzaju zniżki i najlepszego copy w jednej wiadomości. Przyjrzyj się poniższej wiadomości wysyłanej przez NotontheHighStreet. Jej temat brzmi: „Zaczynasz się dusić? Czy jest coś, o czym powinniśmy wiedzieć?”, natomiast w samej jej treści odnajdziemy hasła takie jak „Witaj nieznajomy”, „Upłynęło sporo czasu od naszego ostatniego kontaktu” i „Zacznijmy jeszcze raz!”.

NotOnTheHighStreet

 

W celu stworzenia własnej wiadomości o zbliżonym charakterze, przejrzyj listę haseł powyżej.

Zwróć uwagę, że powyższa wiadomość zawiera kilka technik wzmagających zaangażowanie:

  1. zachętę stymulującą ponowne zaangażowanie (oraz sprzedaż bezpośrednią);
  2. odnośnik do zmiany preferencji (ten może uświadomić klientom, że jeśli zaktualizują swoje ustawienia, Twoje wiadomości znów staną się dla nich ciekawe);
  3. odnośnik do anulowania subskrypcji, jeśli odbiorca faktycznie nie jest już zainteresowany wysyłką.

 

Wciąż za mało inspiracji?

Chcesz więcej? Wejdź na którąś z tablic w serwisie Pinterest, która poświęcona jest wiadomościom reaktywacyjnym – zacznij od Andrew King oraz Nick Letham – tutaj odnajdziesz mnóstwo ciekawych pomysłów i inspiracji.

 

Złota zasada: angażuj zamiast reaktywować

Obok strategii reaktywacji, staraj się opracować rozwiązania, które pozwolą na podtrzymanie zainteresowania Twoich odbiorców. Tak opracowane taktyki mogą stać się Twoimi najskuteczniejszymi sposobami na zwiększenie listy subskrybentów. Poniżej rzeczy, na których powinieneś skoncentrować się na początku:

  1. Nie ograniczaj się do jednej wiadomości powitalnej – przygotuj ich cała serię. Subskrybenci poczują się docenieni. Postaraj się maksymalnie pogłębić relację z odbiorcami w momencie, w którym są najbardziej zainteresowani.
  2. Zawsze oferuj jakościowy kontent. Często odbiorcy tracą zainteresowanie dlatego, że przestali otrzymywać ciekawe materiały. Nie wysyłaj w kółko tych samych ofert i treści. Zastanów się jak sprawić, żeby Twoje wiadomości znów były angażujące.
  3. Zwróć uwagę na statystyki, a szczególnie na trendy związane z ilością osób uznających Twoje wiadomości za spam i liczbę rezygnacji z subskrypcji – to pomoże w szybkim rozwiązaniu ewentualnych problemów.

Reaktywacja klientów to nie czarna magia. Wystarczy przyjrzeć się temu jak robią to inni i przygotować pomysły w kontekście własnej działalności. Są różne sposoby na pobudzenie nieaktywnych konsumentów, ale jak to w życiu bywa – lepiej zapobiegać niż leczyć. Staraj się angażować odbiorców zanim staną się nieaktywni.

 

Teraz Twoja kolej! Czy znasz jakiś pomysł, który sprawi, że odbiorcy znów będą zaangażowani? Podzieli się nimi w komentarzach poniżej!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x