Dlaczego słowa kluczowe z długiego ogona są dla SEO na wagę złota

8 min
Zaktualizowano:

Pierwsze wyniki w rankingu wyszukiwania przejmują zdecydowaną większość ruchu.

Zwróćmy uwagę na współczynnik klikalności: strona zajmująca pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania generuje 32,5% wszystkich kliknięć. Kolejna – z bardzo wysokiej, drugiej pozycji – może liczyć średnio na połowę tego ruchu, tj. 17,6% wszystkich przejść. A już trzecia pozycja oznacza, że Twój CTR wyniesie 11,4%. Wszystko, co poniżej czwartej pozycji, nie wygeneruje więcej niż 10% przekierowań. To bolesna lekcja.

percentage of traffic
Chitika przeanalizowała, które pozycje w wynikach wyszukiwania uzyskały najwięcej kliknięć. Tutaj rezultaty ich obserwacji: http://searchenginewatch.com/article/2276184/No.-1-Position-in-Google-Gets-33-of-Search-Traffic-Study

Jest to dość interesujące zestawienie, powinniśmy się jednak zastanowić, co ono tak naprawdę oznacza dla Twojej strony. Częściowo to, że jeśli słowo kluczowe, pod które chcesz optymalizować stronę, uzyska tysiąc zapytań na miesiąc, to liczba kliknięć, które uzyskasz z danego słowa kluczowego, zależy od tego jak wysoko Twoja strona pojawi się w rankingu:

Kliknięcia
I pozycja325
II pozycja176
III pozycja114
IV pozycja81
V pozycja61

Strona z pierwszej pozycji uzyska pięciokrotnie więcej kliknięć niż ta z piątej. To z kolei oznacza, że postawienie na mniej konkurencyjne słowa kluczowe może okazać się lepszą strategią niż skupienie się na słowach, które całościowo wygenerują mniej zapytań. A to dlatego, że jest większa szansa na uzyskanie kliknięć z mniej konkurencyjnych fraz. Najlepiej zilustruje to poniższy przykład: Przyjmijmy, że słowo kluczowe nr 1 uzyskuje 5 tysięcy zapytań miesięcznie. Mimo dużej konkurencji, ciągle możesz wywalczyć dla siebie 5 pozycję na liście wyników. Słowo kluczowe nr 2 (podobne do słowa kluczowego nr 1) generuje tylko 3 tysiące zapytań na miesiąc. Jednak jest mniej konkurencyjne, jest więc dużo większa szansa na uzyskanie dla tego wyniku 1 pozycji.

Słowo kluczowe 1 z dużą konkurencją% ruchuKliknięcia z 5 tys. zapytańSłowo kluczowe 2 ze znacznie mniejszą konkurencją% ruchuKliknięcia z 3 tys. zapytań
I pozycja32.5%1625I pozycja32.5%975
II pozycja17.6%880II pozycja17.6%528
III pozycja11.4%570III pozycja11.4%342
IV pozycja8.1%405IV pozycja8.1%243
V pozycja6.1%305V pozycja6.1%183

Mimo skupienia się na słowach kluczowych, które otrzymują mniejszą ilością zapytań, docelowo możesz wygenerować aż TRZYKROTNIE więcej kliknięć ze względu na fakt, że te słowa kluczowe są mniej konkurencyjne. Nie muszę już dalej tłumaczyć co oznacza trzykrotnie większa liczba przejść na Twoją witrynę…

Główne słowa kluczowe, a słowa kluczowe z długiego ogona

Główne słowa kluczowe (ang. head keyword) to słowa kluczowe lub frazy, które są relatywnie krótkie (tzn. jedno lub dwa słowa). Tym samym są mocno konkurencyjne. Oto popularne przykłady głównych słów kluczowych:

  • Ubezpieczenie samochodu
  • Pożyczka firmowa
  • Odchudzanie

Słowa kluczowe z długiego ogona (ang. long tail keyword) są trzy- lub czterowyrazowe (czasami jeszcze dłuższe) i są mniej konkurencyjne. Oto przykłady takich słów:

  • Ubezpieczenie samochodu dla słabych kierowców
  • Pożyczka firmowa w Seattle w stanie Washington
  • Odchudzanie dla mężczyzn po 50-tce

W tabeli powyżej, gdzie zaprezentowałem jak wygenerować trzy razy więcej kliknięć ze słów kluczowych z mniejszą konkurencją, konkurencyjne słowa kluczowe z 5 tysiącami wyszukań miesięcznie można nazwać głównymi słowami kluczowymi. Te z mniejszą konkurencją to słowa kluczowe z długiego ogona (zwane są czasami frazami z długiego ogona, ang. long tail terms). Jak pokazuje tabela, słowa kluczowe z długiego ogona są na wagę złota.

Czy faktycznie istnieje aż tyle słów kluczowych z długiego ogona? Czy warto poświęcić czas na ich wyszukiwanie?

Tak, to oczywiste! Takie słowa stanowią 70% wszystkich zapytań. Świadczy o tym następujący fakt: każdego dnia, 15% zapytań wpisywanych w Google, to rzeczy, o które wcześniej nikt nie pytał. Każdego dnia – odkąd istnieje Google – średnio 15%! Tak więc, dzień w dzień, ludzie na całym świecie pytają o rzeczy, którymi nikt wcześniej się nie interesował. Tak przynajmniej wynika z tego, co pisze Jon Wiley – główny projektant Google Search. To chyba najwłaściwszy człowiek do udzielania tego typu informacji! search demand curve Fragment infografiki pochodzący z HitTail, który ilustruje fakt, że 70% wszystkich zapytań stanowią słowa kluczowe z długiego ogona. http://www.sitestrategics.com/infographic-the-value-of-long-tail-keywords/

Nie tylko więc istnieje dużo słów kluczowych z długiego ogona, ale potrafią one konwertować 2,5 raza więcej ruchu niż słowa kluczowe. Są one także znacznie mniej konkurencyjne niż główne słowa kluczowe.

W poszukiwaniu słów kluczowych z długiego ogona

Skoro odkryliśmy jak cenne są słowa kluczowe z długiego ogona, zastanówmy się jak je odnaleźć. Oto sześć sposobów:

HitTail to płatny serwis, który rekomenduje słowa kluczowe z długiego ogona na podstawie obecnego ruchu do naszej witryny z wyszukiwarek internetowych. Okazał się pomocny dla sporej liczby witryn, ale będzie potrzebnych przynajmniej 1,5 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie, aby rekomendacje okazały się skuteczne. Jeśli faktycznie generujesz już taki ruch, to zawsze warto spróbować tego narzędzia. Jeśli nie, popracuj trochę nad słowami z długiego ogona na własną rękę, a wkrótce przekroczysz wymagany próg. increase your organic search HitTail to popularne narzędzie służące znalezieniu słów kluczowych z długiego ogona dopasowanych do Twojej witryny.

  • Podpowiedzi Google

Czyli po prostu pole wyszukania Google’a. Może się to wydawać zbyt oczywiste, ale to właśnie sam Google podpowiada słowa kluczowe z długiego ogona za każdym razem gdy wpisujesz coś w pole wyszukiwania. Google Słowa kluczowe z długiego ogona możesz także zobaczyć u dołu każdej strony z wynikami: Google2

  • Narzędzia Google dla webmasterów

Jeśli jeszcze nie założyłeś tam konta, to już odrobinę na to za późno… ale jeśli zrobiłeś to na samym początku działania witryny, to w swoich zasobach czeka na Ciebie interesująca lista rekomendacji. Wystarczy przeanalizować listę w menu Ruch związany z wyszukiwaniem > Wyszukiwane hasła, aby zobaczyć, które słowa kluczowe przyciągają ruch na Twoją witrynę. Dodatkowo wyświetlona zostanie średnia pozycja strony w SERPS i jaki jest CTR danego słowa. wykres

  • Google Analytics

Wprawdzie większość słów kluczowych na Twoim koncie w Google Analytics nie jest wyświetlana (ten przeklęty komunikat „not provided”!), ale tuż poniżej wyświetli się lista słów kluczowych z długiego ogona (Pozyskiwanie > Słowa kluczowe >Bezpłatne). Słów nie ma za dużo – można więc tylko uzyskać dość powierzchowną wiedzę w tej kwestii. Mój Analytics pokazuje komunikat „not provided” dla 97% wyników dla mojej strony, ale przynajmniej udało mi się dotrzeć do ogólnej informacji na temat słów kluczowych z długiego ogona.

  • Google Keyword Tool (i inne narzędzia do zarządzania słowami kluczowymi)

Można oczywiście skorzystać z Planera słów kluczowych Google’a albo innych narzędzi obsługujących słowa kluczowe, aby odnaleźć słowa z długiego ogona. Moim ulubionym jest Moz Pro, ponieważ zawiera bardzo pomocny wskaźnik stopnia konkurencyjności zestawiony z miesięcznymi wynikami wyszukiwania. Jedyny szkopuł w tym, że dostęp do Moz Pro to wydatek w wysokości 99 dolarów miesięcznie. Można jednak skorzystać z darmowego 30-dniowego okresu próbnego.

  • Porównaj się z konkurencją za pomocą Google Keyword Tool

To odmienna metoda korzystania z Planera słów kluczowych, ale bardzo przydatna, jeśli chcemy poszpiegować słowa kluczowe, z jakich korzysta nasza konkurencja. Zamiast wpisywać w planer słowo kluczowe, wystarczy wkleić adres strony internetowej konkurencji w celu uzyskania listy niektórych słów kluczowych z długiego ogona dla danej witryny. Keywords Planner Google następnie wyświetli do tysiąca powiązanych słów kluczowych. Można także zapoznać się z prognozowanym ruchem podzielonym na miesiące oraz wyświetlić rezultaty dla wybranych urządzeń lub lokalizacji. wykres2

  • Long Tail Pro

To kolejny płatny serwis, ale dostępny jest 10-dniowy okres próbny. Znacznie bardziej orientuję się w działaniu HitTail’a, ale także to narzędzie jest polecane przez wiele osób. Kilka lat temu przez krótko je testowałem, wyniki okazały się dość pomocne.

Jak wykorzystać znalezione słowa kluczowe z długiego ogona

Yoast
WordPress SEO by Yoast to świetne narzędzie służące optymalizacji postów i stron pod konkretne słowa kluczowe. https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Tym sposobem dowiedzieliśmy się jaką wartość mają słowa kluczowe z długiego ogona i zapewne przy okazji udało Ci się odkryć kilka takich, które powiązane są z Twoją działalnością. Pozostaje więc pytanie: co z nimi zrobić? Pierwsze, co może przyjść Ci do głowy, to stworzenie wpisu na bloga, który byłby oparty na danym słowie kluczowym z długiego ogona. Następnie możesz wykorzystać wordpress’ową wtyczkę WordPress SEO by Yoast, by zoptymalizować post na potrzeby konkretnego słowa (skoro już przy tym jesteśmy, może warto potraktować w ten sposób wszystkie swoje strony?).

Pamiętać należy jednak o tym, że czasy upychania słów kluczowych i pisania tekstów pod wyszukiwarki dobiegł już końca. Nie nadużywaj więc swojego słowa kluczowego i staraj się używać jak największej liczby jego odmian. Innymi słowy: pisz tak jakbyś pisał dla ludzi. Nie wykorzystuj w kółko jednego słowa, tylko poszukaj jego synonimów – w przeciwnym razie Twój tekst będzie brzmiał sztucznie. Jeśli będziesz stosować różne wariacje słów kluczowych i nie przesadzisz z nadmierną optymalizacją stron, tekst będzie bardziej przyjazny dla czytelnika. To będzie także ważna informacja dla zaawansowanych wyszukiwarek, że Twoje teksty nie są pisane pod roboty.