Skuteczne sposoby zdobywania wartościowych linków

9 min
Zaktualizowano:

Proces optymalizacji stron pod wyszukiwarki zmienił się bardzo od czasu, kiedy pojawił się w latach dziewięćdziesiątych. Przez lata mogliśmy obserwować, jak jedne techniki SEO rozwijają się, a inne odchodzą do lamusa.

Elementem SEO, który pozostał aktualny mimo upływu czasu, jest link building. I nie wygląda na to, żeby w najbliższym czasie miało się to zmienić, pomimo wizji roztaczanych przez czarnowidzów, że jego kres jest bliski.

To jeden z tych denerwujących, ale powracających od lat mitów na temat SEO. Link building zawsze będzie niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej. W końcu linki zwrotne (backlinki) to dla wyszukiwarek najlepszy sposób, żeby ocenić, czy strona jest wartościowa i ma wysoki autorytet, a więc czy jest godna polecenia użytkownikom.

Żeby jednak backlinki zrobiły wrażenie na Google i innych wyszukiwarkach, muszą być wartościowe. Zyskasz lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, jeżeli linki będą pochodziły ze stron o szczególnie wysokim autorytecie i imponujących wynikach.

Żeby było jasne: jeden dobrej jakości link z liczącej się strony na pewno będzie lepszy niż sto linków ze stu poprawnych, ale średnio radzących sobie witryn. Krótko mówiąc, kiedy mowa o backlinkach, liczy się jakość, a nie ilość.

Jak więc zdobyć dobrej jakości linki zwrotne? Oto kilka wskazówek:

Szukaj niedziałających linków

Wielu marketerów zdobywa wartościowe linki zwrotne, przeglądając strony i szukając niedziałających linków. Dają potem o nich znać właścicielom stron i proponują w zamian linki do swoich stron. Szukanie niedziałających linków wygląda na uciążliwe zadanie (rzeczywiście tak może być), ale to prosty, a jednocześnie popularny i bardzo skuteczny sposób.

Jeśli masz zamiar skorzystać z tej metody, żeby zdobyć linki dobrej jakości, pamiętaj – unikaj wszelkich form nacisku. Możesz osiągnąć lepszy efekt, jeśli po prostu napiszesz szczerego maila. Niektórzy idą o krok dalej i proponują linki do innych stron. Pokazują w tej sposób, że nie są żądni korzyści płynących z przekierowań na ich stronę i że tak naprawdę chcą tylko pomóc.

Jak wcześniej wspomniałem, szukanie niedziałających linków może być uciążliwe. Są jednak nowe narzędzia zwane backlink explorers, które powinny Ci to zadanie ułatwić. Jeśli więc poważnie myślisz o zdobywaniu backlinków przez wyszukiwanie na innych stronach tych niedziałających, powinieneś uzbroić się w takie narzędzia jak Ahrefs, Raven, Majestic, Cognitive SEO, Open Site czy inne backlink explorery.

Pisz posty gościnne

“Pisanie postów gościnnych to przeżytek” – kolejny mit SEO, który pokutuje do dziś. Jest dokładnie odwrotnie niż twierdzą sceptycy. Wciąż wiele jest dobrych stron i blogów, które chętnie użyczą Ci miejsca na Twoje treści.

Dobrze udokumentowany, znakomicie napisany i poruszający istotne kwestie artykuł będzie idealnym wpisem gościnnym. To skuteczny sposób, żeby zdobyć linki na liczących się blogach. Unikaj jednak zbytniego promowania samego siebie w postach gościnnych. To prosta droga do tego, żeby zniechęcić wydawców. I nawet kiedy ktoś pozwala ci na odrobinę autopromocji, zawsze staraj się ograniczyć ją do minimum.

Oprócz tego, że dostarczysz dobrze napisany post, musisz też dać się poznać właścicielom bloga z dobrej strony i zastosować do zasad tworzenia postów, jeśli takowe zostały ustalone.

Ton Twojej korespondencji z blogerem, u którego chcesz opublikować post, nie powinien sugerować, że jesteś zdesperowany albo roszczeniowy. Wielu blogerów zniechęca się do potencjalnych autorów wpisów gościnnych, bo ciągle pytają, co maja zrobić. Albo jeszcze gorzej – można odnieść wrażenie, że naciskają na blogera, żeby opublikował ich post.

Pamiętaj o pozycjonowaniu lokalnym

Optymalizacja pod kątem lokalnych wyszukiwań to konieczność, zwłaszcza jeśli chodzi o stronę firmy prowadzącej sklep stacjonarny albo oferującej usługi w danej lokalizacji.

Pozycjonowanie lokalne nie tylko pomaga ludziom znaleźć właściwą firmę w swojej okolicy, ale też ułatwia ci zdobycie linków dobrej jakości. Możesz zyskać mnóstwo dobrych linków na stronach lokalnych społeczności, mediów i instytucji. Do nich wszystkich można zastosować strategie pozycjonowania lokalnego.

Możesz też zdobywać wartościowe linki przez większą aktywność w swojej społeczności, przeznaczając czas i pieniądze na cele charytatywne czy sponsorując wydarzenia w twojej okolicy.

Publikuj na farmach treści

Niektórzy uważają, że publikowanie artykułów na farmach treści jest ryzykowne. Istnieje ryzyko, że umieścisz tekst na farmie linków, która wygląda jak farma treści, a takich stron jest w Internecie mnóstwo. Jeśli jednak publikujesz w serwisach dobrej jakości, takich jak Buzzle, GrowthHackers i Slashdot, to dobry wybór. Te strony zawsze były doskonałym źródłem wartościowych backlinków.

Unikaj kiepskiej jakości serwisów z artykułami, jeśli zależy ci na dobrych linkach zwrotnych.

Nie trzeba oczywiście wspominać, że Twoje teksty powinny być dobrze napisane, angażujące, tematycznie związane z Twoją branżą i w całości oryginalne.

Rób infografiki

Skrót „TL;DR” nie powstał bez powodu. Wiele osób niechętnie czyta długie treści, nawet jeżeli temat jest dla nich interesujący i przydatny. Jeśli jednak przedstawisz najistotniejsze punkty długiego na 500 słów artykułu w postaci infografiki, szanse, że więcej osób to przeczyta, rosną.

Infografiki stały się ostatnio bardzo popularne. Administratorzy stron, blogerzy i użytkownicy social media chętnie udostępniają angażujące, krótkie i łatwe do przyswojenia porcje danych. Użytkownicy częściej je lubią i udostępniają, a więc rosną też szanse na zdobycie wartościowych linków zwrotnych. Jeżeli Twoja infografika stanie się popularnym viralem, możesz spodziewać się mnóstwa backlinków.

Działaj w mediach społecznościowych

Social media stwarzają sporo możliwości zdobycia linków dla strony. Chociaż nie wpływa to na pozycjonowanie, możesz zacząć od umieszczenia w serwisach społecznościowych jej adresu URL. Możesz też publikować na profilu posty promujące nie tylko treści, ale też Twoje produkty czy usługi.

Żeby zyskać jak najwięcej na obecności w social media, musisz się wyróżnić. Twórz angażujące filmy, prezentacje i inne rodzaje treści wizualnych i udostępniaj je na Facebooku, Twitterze i w innych serwisach. Nie zapomnij w opisie dodać linku do swojej strony.

Pisz przychylne posty o influencerach

Wielu nie lubi określenia „influencer”, ale tak właśnie należy dziś określać sporą grupę blogerów i osób znanych z mediów społecznościowych. Wystarczy jeden post czy tweet o tym, jak dany produkt odmienił ich dzień, a miliony obserwujących ich użytkowników z pewnością natychmiast go wypróbuje.

Influencerzy naprawdę wiele dziś znaczą w świecie online. Jeśli więc napiszesz tekst, który pokazuje ich w pozytywnym świetle, bardzo prawdopodobne, że zalinkują go u siebie. Oczywiście wykorzystujesz tu technikę ego bait, ale jeżeli w ten sposób zyskasz wartościowe linki, to dlaczego nie? To i tak transakcja typu win-win, bo ty dostajesz link, a influencer nowych odbiorców – Twoich odbiorców.

Obserwuj konkurencję

Warto wiedzieć, co robi konkurencja i jakie rodzaje backlinków zdobywa. Obserwując ich działania w zakresie link buildingu, dowiesz się, czy mają linki zwrotne z wartościowych stron. To z kolei powinno zachęcić Cię do tego, żeby postarać się o linki z tych stron dla siebie. Zawsze powtarzaj, że jeśli konkurencja może, możesz i Ty.

Jednym ze sposobów, jak nie przeoczyć postów konkurencji (i dowiedzieć się, jakie mają backlinki) jest subskrypcja ich newsletterów. Śledzenie ich profili w social media też się sprawdza. Obserwując na bieżąco linki zwrotne, możesz zorientować się, jak je zdobyli. Na przykład, jeśli mają link, bo opublikowali post gościnny, skontaktuj się ze stroną, która udostępniła im miejsce i też zaproponuj wpis. Chociaż nie ma gwarancji, że pójdzie Ci tak samo dobrze jak im, to na pewno warto spróbować.

Jest wiele narzędzi, które służą do identyfikowania i analizowania linków udostępnianych przez konkurencyjne firmy. Możesz ich użyć, żeby poznać ich źródła i sposoby zdobywania backlinków.

Rób własny research

Całe życie dzieliłeś się wynikami badań przygotowanymi przez innych blogerów. Może czas zrobić własny research, opublikować case studies, przeprowadzić ankietę albo nawet wykorzystać dane, do których masz dostęp w firmie?

Jeśli publikujesz treści oparte na wynikach oryginalnych badań, Twoja strona jest pozycjonowana jako źródło danych, zwłaszcza jeśli te treści potwierdzają standardy przyjęte w branży, albo je podważają. Możesz być pewien, że nikt inny w sieci nie dysponuje Twoimi danymi. Unikalne i aktualne wyniki badań na pewno przyciągną blogerów, media i wydawców liczących się w branży. Chętnie będą udostępniać Twoje informacje, a więc zyskasz wartościowe linki zwrotne.

Twórz wartościowe treści

Znasz już na wylot wszystkie triki, o których piszą w poradnikach SEO. Stosujesz je, żeby Twoja strona osiągała jak najlepsze wyniki. Ale jeśli treści pozostawiają wiele do życzenia, nie możesz oczekiwać, że ludzie będą je czytać, a już na pewno nie będą się nimi dzielić, czy do nich linkować.

Nie możesz liczyć na linki, jeśli Twoje treści są odrzucające, nieistotne albo bezużyteczne z punktu widzenia użytkownika. Jeśli zawartość strony jest tak złej jakości, to jedyna nadzieja, że ktoś do niej zalinkuje, bo uzna, że to żart. Zadbaj więc, żeby pisać dobre teksty, a jeśli nie potrafisz, wynajmij kogoś, kto zrobi to lepiej.

Artykuły w formie listy

Z jakiegoś powodu ludzie lubią czytać artykuły w formie list. Może to dlatego, że listy rozbijają informacje na mniejsze, łatwo przyswajalne porcje i znacznie łatwiej je czytać, zarówno na monitorach, jak i na urządzeniach mobilnych. Tak czy inaczej, przyciągniesz więcej uwagi – i miejmy nadzieję, zdobędziesz więcej linków – jeśli będziesz pisać posty w formie list.

Żeby stworzyć post w formie listy, do którego ludzie będą chętnie linkować, zadbaj, żeby był interesujący, mądrze napisany, spójny w kwestii tonu i struktury i pamiętaj o numeracji. Ludzie nienawidzą liczyć pozycji na liście tylko po to, żeby dowiedzieć się, że jest ich dziewięć, a nie dziesięć. Jeśli post jest długi, dobrym rozwiązaniem będzie podział na sekcje.

Wszyscy wiemy, że zdobywanie wartościowych linków nie jest łatwą sprawą w świecie SEO. Musisz jednak to robić, żeby twój biznes się rozwijał. Linkowanie zwrotne to najlepszy sposób na dobrą pozycję w Google i innych wyszukiwarkach. Mało prawdopodobne, że to się w najbliższej przyszłości zmieni.

Autor: Anthony Tisara pracuje jako Outreach Manager w My Biz Niche, polecanej agencji digital marketingowej z Phoenix. My Biz Niche specjalizuje się w skutecznych działaniach SEO i doskonałych rozwiązaniach w zakresie projektowania stron, które przyciągają odbiorców i generują więcej leadów. Anthony lubi podróżować z rodziną i razem z przyjaciółmi organizuje cotygodniowe quizy.


Anthony Tisara
Anthony Tisara
Anthony Tisara pracuje jako Outreach Manager w My Biz Niche, polecanej agencji digital marketingowej z Phoenix. My Biz Niche specjalizuje się w skutecznych działaniach SEO i doskonałych rozwiązaniach w zakresie projektowania stron, które przyciągają odbiorców i generują więcej leadów. Anthony lubi podróżować z rodziną i razem z przyjaciółmi organizuje cotygodniowe quizy.