Stan email marketingu w branży gastronomicznej i hotelarskiej (HoReCa)

W raporcie ekspertów GetResponse “Stan email marketingu 2013” poziom zaawansowania email marketingu w szeroko pojętej branży HoReCa osiągnął przeciętny wynik na poziomie 58%, który uplasował ją dopiero na 11 miejscu w końcowej klasyfikacji wśród wszystkich branż.

Można zauważyć, że email marketing nie jest najmocniejszym elementem działań marketingowych tej branży. Widać jednak, że rokuje on dobrze na przyszłość, ponieważ tegoroczny wskaźnik poziomu zaawansowania jest wyższy aż o 20% w porównaniu z analogicznym badaniem z 2012 roku.

Dlatego postanowiliśmy bardziej szczegółowo przeanalizować działania email marketingowe firm związanych z sektorem gastronomicznym i hotelarskim.

W tym celu przeanalizowaliśmy sposób budowania bazy mailingowej, przestrzeganie dobrych praktyk email marketingu, częstotliwość wysyłania newsletterów oraz ich niektóre elementy ponad 200 podmiotów (100 restauracji i 100 hoteli) związanych z branżą HoReCa. Badanie trwało od 01.04.2014 r. do 30.06.2014 r.

 

Restauracje

Subskrypcja

  • 25% z przebadanych restauracji buduje swoją bazę mailingową za pomocą formularza zapisu umieszczonego na stronie internetowej
  • 36% z nich korzysta z modelu subskrypcji za potwierdzeniem (wysyła – na podany przez subskrybenta adres – wiadomość zawierającą link potwierdzający chęć subskrypcji)
  • tylko 12% restauracji budujących listę mailingową prosi subskrybentów o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

 

Newsletter

Z analizy poszczególnych elementów newslettera wynika, że:

  • aż 96% restauracji wysyłających newslettery umieszcza w nich przyciski social media (zarówno te promujące ich firmowe kanały social media, jak i te umożliwiające dzielenie się wiadomościami w poszczególnych portalach społecznościowych)
  • 12% umieszcza w stopce wiadomości link umożliwiający rezygnację z subskrypcji
  • w żadnej z wysłanych wiadomości nie zastosowano przycisków wzywających do działania (ang. call to action) ułatwiających odbiorcy nawigację

 

Zwroty i słowa, które najczęściej powtarzały się w adresach email, znajdujących się w polu nadawcy:

  • rezerwacje@….
  • order@….
  • newsletter@…
  • promo@…
  • kontakt@…

 

Wysyłane newslettery najczęściej dotyczą: promocji, nowości i wydarzeń specjalnych.

graph1

 

Hotele

Subskrypcja

  • 64% z przebadanych hoteli buduje swoją listę mailingową za pomocą umieszczanego na stronie formularza zapisu
  • 51% wykorzystuje model subskrypcji za potwierdzeniem
  • tylko 12% hoteli budujących listę mailingową prosi subskrybentów o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych

 

Newsletter

Z analizy poszczególnych elementów newsletterów płyną następujące wnioski:

  • tylko 12% hoteli korzysta z integracji email marketingu z social media
  • zaledwie 5% badanych, umożliwia subskrybentom otwieranie wiadomości w przeglądarce za pomocą specjalnego linka umieszczanego zazwyczaj w sekcji preheader
  • 14% hoteli ma na względzie dobre praktyki email marketingu i umieszcza w stopce wiadomości link umożliwiający rezygnację z subskrypcji
  • przyciski wzywające do działania można znaleźć w 11% wysyłanych wiadomości

Wszystkie analizowane wiadomości były stricte sprzedażowe – promowały oferty specjalne i wydarzenia odbywające się na terenie hoteli.

Zwroty i słowa, które najczęściej powtarzały się w adresach email, znajdujących się w polu nadawcy:

 

  • hotel@…
  • news@…
  • newsletter@…
  • oferty@…
  • info@…

graph2

Tegoroczne wyniki badania jasno wskazują słabe punkty w prowadzonych obecnie działaniach email marketingowych w sektorze HoReCa.

Pomimo znacznej poprawy w stosunku do poprzedniego roku, możemy bez trudu zauważyć jak wiele jest jeszcze do zrobienia.

Zebrane przez nas dane z pewnością pomogą marketerom z branży hotelarskiej i gastronomicznej w dopracowaniu strategii i znacznym zwiększeniu efektywności działań email marketingowych.

Zapraszamy do lektury naszego bloga, gdzie można znaleźć wiele praktycznych wskazówek oraz mnóstwo inspiracji przy tworzeniu skutecznych kampanii email marketingowych.

 

Jakie są Wasze doświadczenia dotyczące działań email marketingowych w branży HoReCa? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x