Tajniki tworzenia dobrych materiałów wideo marketingowych

Wideo to najczęściej używany i wyszukiwany rodzaj treści w sieci. Możemy być więc pewni, że ten format będzie popularny jeszcze przez długi czas. Dlatego warto pomyśleć o tym, jak wykorzystać w swoich działaniach wideo marketing!

Dzisiaj opowiem o tym, jak tworzyć wideo na potrzeby marketingu (od krótkich filmów reklamowych po animacje typu whiteboard). Ale najpierw spójrzmy na statystyki:

 

Prześledźmy tę kwestie nieco dokładniej.

 

Jakie typy treści wideo sprawdzają się najlepiej?

 

Treści edukacyjne (wideo-przewodniki / filmy pokazujące, jak coś zrobić)

Przypomnijmy sobie słynny artykuł Billa Gatesa “Content Is King”, w którym zauważył, że:

„Ci, którzy odniosą sukces, będą rozwijać Internet jako rynek pomysłów, doświadczeń i produktów – jako rynek treści.”

Celem tego artykułu jest uświadomić Ci potęgę treści. Filmy edukacyjne pomagają w rozwoju tak zwanego EDUtainment. Twoja marka może przyczynić się do powstania społeczności, w ramach której użytkownicy zdobywają wiedzę.

Tak właśnie działa content marketing – sprawia, że ludzie są bardziej zainteresowani poznawaniem produktu lub usługi, branży i obszaru, w jakim się specjalizujesz, nie zaś tylko zakupem. Masz wówczas okazję, żeby tworzyć treści interesujące odbiorców. W efekcie nie tylko zdobędziesz ich zaangażowanie i zaufanie. Zwiększy się również liczba konwersji i wydłuży średni czas spędzony na Twojej stronie.

 

Reklama wykorzystująca humor

W reklamie trzeba zachować idealną równowagę pomiędzy rozrywką a informowaniem o marce i jej usługach. Istnieje wiele zasobów, które możesz wykorzystać, aby przygotować zabawny film. Jest również wiele sposobów tworzenia materiałów typu explainer video, czyli filmów instruktażowych.   

Aby okrasić reklamę szczyptą humoru, dowiedz się najpierw czegoś o odbiorcach. Chodzi o to, żeby znaleźć zabawny aspekt z ich życia codziennego, z którym mogą się emocjonalnie utożsamić. Aspekt ten musi być powiązany z Twoim produktem lub usługą, tak by odbiorcy nie tylko zapamiętali humorystyczną warstwę reklamy, ale także to, kim jesteś i co oferujesz.

 

Materiały trafiające w potrzeby odbiorców

Określ grupę docelową

Zanim zabierzesz się za opracowywanie treści wideo, określ najpierw ich odbiorców. Twój film musi dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą właściwie sformułowanych komunikatów i kanałów. Oto trzy kroki, które mogą pomóc w zdefiniowaniu grupy docelowej.

  1. Pierwszy krok to wiedza o własnym produkcie. Chodzi o to, żeby zadać sobie pytanie: co wyróżnia mój produkt na tle konkurencji? Jaki problem użytkowników rozwiązuje?
  2. Drugi krok to określenie grupy docelowej. W tym celu przeanalizuj dane psychograficzne i demograficzne.
  3. I wreszcie, ostatni etap to analiza i identyfikacja odpowiednich kanałów, czyli określenie, jaką drogą najskuteczniej dotrzesz do odbiorców (email, reklama na Facebooku, landing pages, social media).

 

Skup się na rozwiązywaniu problemów odbiorców

Treści wideo powinny pokazywać, w jaki sposób Twój produkt lub usługa ułatwia życie klientom. Ludzie nie mają ochoty czytać dużych ilości informacji. Po prostu rozwiązuj ich problemy, bo czas jest dziś najcenniejszym zasobem.

79% konsumentów wolałoby obejrzeć film, żeby dowiedzieć się czegoś o produkcie niż o nim czytać. Dlatego treści wideo muszą zapewniać wyjątkowe doświadczenie, tak aby problem klienta został rozwiązany, a on sam był nadal chętny, żeby angażować się w produkt lub usługę.

 

kamera-nagrywająca

 

Jak wywołać emocje?

Wywoływanie emocji ma bezpośredni związek z tym, czy obejrzany materiał wideo zostanie udostępniony dalej. Pozytywne emocje, takie jak ekscytacja i rozbawienie, skutkują o 40 procent większą liczbą udostępnień. Jeśli uwzględnisz w treściach wideo aspekt emocjonalny, możesz osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że różne grupy docelowe reagują na różne emocje. Nie oczekuj takiej samej reakcji lub zachowania od wielu różniących się od siebie grup odbiorców. Poznaj ich, zanim opowiesz swoją historię.

 

Optymalizacja treści wideo pod kątem wyszukiwarek (SEO)

 

Dlaczego Twoje treści wideo muszą być dostępne na YouTube?

Ludzie spędzają godziny na YouTube. Jest to druga co do wielkości wyszukiwarka po Google – właścicielu tego serwisu. Jeśli myślisz więc o umieszczeniu materiału wideo na YouTube, to naprawdę dobry wybór!

Jest to rozwiązanie jest nie tylko łatwe w użyciu, ale także tanie. Możesz opracować strategię pozyskiwania odbiorców, aby niewielkim kosztem zwiększyć widoczność swoich treści. A jeśli nadal nie jesteś do tego pomysłu przekonany, oto statystyki, które z pewnością przykują Twoją uwagę i mogą zmienić Twój sposób myślenia:

  • Ludzie poświęcają jedną trzecią czasu spędzanego w Internecie na oglądanie treści wideo.
  • Według YouTube, konsumpcja materiałów wideo na urządzeniach mobilnych rośnie z roku na rok o 100%.

Oto kilka podstawowych wskaźników, ktore możesz wykorzystać na potrzeby swoich materiałów na YouTube.

 

Optymalizacja pod kątem słów kluczowych

Właściwe słowa kluczowe są niezbędne, jeśli zależy Ci na pozycji w wynikach wyszukiwania. Żeby określić odpowiednie słowa kluczowe, należy:

  • Zdefiniować temat filmu.
  • Zrozumieć, jak działają tagi (w tym tagi jedno- i wielowyrazowe oraz tagi o szerszym znaczeniu).
  • Zrozumieć, na czym polega kategoryzacja materiałów wideo przy pomocy słów kluczowych.
  • Przeprowadzić badanie pod kątem słów kluczowych.

Wszystko to pozwala osiągnąć główny cel: skierowanie ruchu na kanał YouTube lub materiał wideo. Możesz użyć narzędzi takich jak Google Adwords, aby wybrać najskuteczniejsze słowa kluczowe.

 

Dobre praktyki

Optymalizacja treści wideo pod kątem wyszukiwarek obejmuje również stworzenie przykuwającego uwagę tytułu i unikalnego opisu filmu. Zarówno jedno, jak i drugie musi być zgodne z wybranymi słowami kluczowymi.

Wygląd Twojego kanału YouTube powinien być spójny z dostępnymi w nim treściami i identyfikacją marki. Dodatkowo, kiedy odwiedzający zostawiają komentarze, to doskonała okazja, aby odpowiedzieć na ich pytania i faktycznie zaangażować się w relację z nimi.

 

ekran-YouTube

 

Dopasowanie do własnych potrzeb

 

Identyfikacja marki

Możesz tworzyć identyfikację marki za pomocą filmów instruktażowych, które dopasujesz do celów swojej komunikacji. A kiedy zdecydujesz się już na konkretny styl i format, bądź konsekwentny. Pamiętaj, że każda marka ma własną identyfikację wizualną, która powinna znaleźć odzwierciedlenie w prowadzonej komunikacji. Każda dobra marka, którą znasz, jest unikalna i rozpoznawalna, więc nie obawiaj się dostosować filmu do osobowości swojej. 

 

Zaangażowanie

Zdobywanie zaangażowania widza polega na przyciąganiu, budowaniu i utrzymywaniu z nim silnych relacji. Skutkiem tego jest również lojalność klientów.

Zaangażowanie jest głównym celem każdej marki, a wideo marketing to jeden z najlepszych sposobów, aby je zdobyć. Filmy instruktażowe pomagają użytkownikom lepiej zrozumieć działanie produktów i usług. Pomagają też zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie internetowej. To wszystko oznacza, że dzięki opracowanej dla treści wideo strategii, wzrośnie zaangażowanie odbiorców.

 

Utrzymanie uwagi odbiorców

Wskaźnik utrzymania uwagi to średni czas, jaki Twoi odbiorcy spędzają, oglądając dany materiał albo kanał wideo. YouTube oferuje raport utrzymania uwagi odbiorców, który może pomóc Ci w optymalizacji strategii wideo.

 

Aby skutecznie utrzymać uwagę widzów:

  • Zadaj sobie pytanie: jakie są Twoje główne cele, kto jest Twoją grupą docelową i gdzie udostępnisz swój film?
  • Określ główny komunikat. Dzięki temu utrzymasz uwagę odbiorców do końca. Twój komunikat powinien wywierać założony efekt, być praktyczny i bezpośredni oraz istotny dla odbiorcy.
  • Zacznij od przykucia uwagi odbiorcy, a zakończ wezwaniem do działania. Od razu wywołuj określony efekt i reakcję widzów. Wszystko zależy od celu, jaki zdefiniowałeś dla filmu.
  • Zwróć uwagę na początek: według firmy Wistia, początkowa faza materiału wideo stanowi ok. 2% całego filmu. Wielu widzów przestaje oglądać właśnie na tym etapie. Średni spadek zaangażowania jest silnie powiązany z długością materiału wideo.
  • Skup się na jakości obrazu i dźwięku. Dobrej jakości film zatrzyma uwagę odbiorców na dużo dłużej niż taki, który ma tylko inteligentne przesłanie.

 

Gra warta świeczki

Marketing prowadzony przy pomocy materiałów wideo to przyjemny i skuteczny sposób na zdobycie zaangażowania, lojalności i utrzymania uwagi odbiorców. Pozwala również pokazać edukacyjną, rozrywkową, a nawet emocjonalną twarz marki. I chociaż jest to dość wymagająca forma marketingu, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć wiele różnych kwestii (materiał musi być przemyślany, zapadający w pamięć, użyteczny i istotny z punktu widzenia odbiorcy), nie musisz być Spielbergiem, żeby się udało. Trening czyni mistrza. A efekty będą warte włożonego wysiłku.

A więc, na co czekasz?

 

Czy Twoja marka prowadzi działania z zakresu wideo marketingu? Jakie są Twoje doświadczenia z tworzeniem tego typu materiałów? Podziel się doświadczeniami w komentarzach poniżej. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x