VIEWS

Udana kampania email marketingowa w 20 krokach

Email marketing to skuteczna forma promocji, która angażuje Twoich odbiorców i równocześnie pomaga promować prowadzoną przez Ciebie działalność.

 

W czasie rzeczywistym Twoi subskrybenci mogą otrzymywać od Ciebie oferty usług i produktów. Mailing nie generuje przy tym zbędnych kosztów, takich jak druk czy rozsyłka, a co ważniejsze – na bieżąco możesz monitorować, czy odbiorca Twojej reklamy otwiera, czyta i korzysta ze złożonej mu przez Ciebie propozycji. Dlatego właśnie email marketing wciąż pozostaje kluczowym kanałem komunikacji marketingowej dla wielu przedsiębiorstw.

 

Wyzwania email marketingu

Przez ostatnie lata email marketing zostawał poddany licznym próbom. Wiele osób otrzymuje każdego dnia nawet po sto wiadomości. Podstawowe pytanie, które zadają sobie marketerzy brzmi więc, jak wyróżnić się wśród tych wszystkich komunikatów współzawodniczących o uwagę odbiorców. Jakby tego było mało, marketerzy muszą pamiętać o ograniczeniach związanych z obowiązującą polityką antyspamową. Na strategię email marketingu coraz większy wpływ mają także media społecznościowe.

Bez względu jednak na te wszystko czynniki, wiadomości email – jeśli będą wykorzystane we właściwy sposób – mogą pełnić rolę jednego z najbardziej niezawodnych kanałów komunikacji marketingowej każdego przedsiębiorcy myślącego poważnie o promocji swojej oferty. Aby tak się stało – musisz zadbać o szeroki wachlarz aspektów, które są z nimi związane. Poniższa lista powinna pomóc Ci się z nimi oswoić.

 

Kampania email marketingowa – o czym należy pamiętać?

  1. Twoja wiadomość musi być zwięzła i konkretna – przesłanie powinno być ujęte w sposób prosty i precyzyjny. Wyeliminuj te fragmenty tekstu, które niepotrzebnie odciągają uwagę odbiorców od głównego komunikatu. Większość odbiorców tak naprawdę tylko prześliźnie się przez Twoją wiadomość – upewnij się więc, że zwrócą uwagę na to, na czym Ci naprawdę zależy.
  2. Zadbaj o szczegóły – tekst wiadomości musi być czytelny i pozbawiony technicznego żargonu, który może okazać się niezrozumiały dla Twoich odbiorców. Zawarte informacje powinny być precyzyjne i łatwe w przyswojeniu przez różnych odbiorców.
  3. Przed wysyłką sczytaj tekst i wyeliminuj ewentualne błędy stylistyczne i ortograficzne – poprawnie skonstruowane zdania podkreślą Twój profesjonalizm.
  4. Stworzona przez Ciebie wiadomość musi mieć postać bezpośredniego komunikatu, który nakłoni odbiorców do podjęcia określonego działania – skup się więc na korzyściach, które czekają na czytelnika. Mocne wezwanie do działania pomoże odbiorcom przejść do kolejnego etapu procesu zakupowego. Sukces Twojej kampanii opiera się na ilości osób, która taki krok poweźmie.
  5. Przygotuj skuteczną stronę produktową – Jeśli Twoja wiadomość była angażująca, to strona docelowa musi przewyższać ją pod tym względem o głowę. Strona produktowa będzie miejscem zawarcia transakcji, nie może więc być wykonana „na pół gwizdka”.
  6. Zadbaj o atrakcyjny wygląd wiadomości – Wykorzystaj zdjęcia lub grafiki, ale upewnij się, że nie są niezbędne, aby zrozumieć treść wiadomości. Pamiętaj, że część osób odbiera pocztę bez załączonych obrazów.
  7. Twoja marka powinna być rozpoznawalna – Logo firmy musi znaleźć się w dobrze widocznym miejscu. Przypilnuj, żeby wygląd wiadomości był spójny z identyfikacją wizualną firmy. Odbiorca musi być w 100% pewny, kto jest nadawcą wiadomości.
  8. Temat wiadomości musi zaciekawić odbiorcę – do tego stopnia, żeby nie zawahał się przed jej natychmiastowym otwarciem.
  9. Zwróć uwagę na pole z nazwą nadawcy – Odbiorcy nie otworzą wiadomości wysłanej od kogoś, kogo nie znają.
  10. Pozwól odbiorcom na przeczytanie wiadomości na rożne sposoby – Odnośnik do wyświetlenia wiadomości na stronie internetowej pozwoli odbiorcom przeczytać wiadomość nawet wtedy, kiedy wykorzystywane przez nich oprogramowanie nie będzie w stanie sobie z tym poradzić. Podobną rolę będzie pełniła wersja tekstowa Twojej wiadomości.
  11. Pozwól odbiorcom dzielić się wiadomością w mediach społecznościowych – Jeśli Twoja wiadomość jest wystarczająco przekonująca, czytelnicy będą chcieli podzielić się nią na swoich profilach w mediach społecznościowych. Tym samym dotarcie Twojej wiadomości znacznie się poszerzy.
  12. Zapoznaj się w regułami dotyczącymi wysyłki masowej – w wiadomości zamieść swój adres kontaktowy oraz informację, w jaki sposób subskrybent może wypisać się z Twojej listy.
  13. Wykorzystaj swoją listę w sposób efektywny tworząc podgrupy subskrybentów – im lepiej targetowane wiadomości będziesz tworzyć, tym więcej osób na nie odpowie.
  14. Uporządkuj swoją listę przed rozsyłką – Dodaj nowych subskrybentów i usuń tych, którzy się wypisali. Zadbaj, żeby lista była zawsze aktualna. (Jest to szczególnie istotne, gdy przechowujesz bazę danych w kilku systemach na raz np. CRM i GetResponse).
  15. Testuj różne aspekty swoich wiadomości – Musisz mieć pewność, że mailing będą dobrze wyglądał w różnych przeglądarkach i programach pocztowych, szczególnie że nie wiesz, których z nich używają Twoi odbiorcy.
  16. Upewnij się, że wszystkie odnośniki i przyciski działają – Przetestuj, czy proces zapisu i/lub zakupu przebiega bez zarzutu i jest w pełni funkcjonalny.
  17. Zoptymalizuj wiadomość pod kątem urządzeń mobilnych  – Coraz większa liczba subskrybentów czyta wiadomości email na ekranach smarfonów. Sprawdź, czy Twoje wiadomości i strony docelowe działają na wszystkich urządzeniach przenośnych.
  18. Pozwól odbiorcom na kontaktowanie się z Tobą poprzez zamieszczenie wyraźnego przycisku “Odpowiedz”.  Żadnej ze skierowanej do Ciebie wiadomości nie pozostawiaj bez odpowiedzi. To może przecież być okazja to zaangażowania Twoich odbiorców!
  19. Monitoruj i mierz zachowania subskrybentów – Będziesz potrzebował danych dotyczących wysyłanych przez Ciebie wiadomości, w tym ile osób otworzyło Twoje wiadomości, a ile w nie kliknęło. Ponadto, warto badać, ile osób zareagowało na Twoje wezwanie do działania. To pozwoli Ci na ocenę, czy Twoja kampania okazała się skuteczna.
  20. Wyciągnięte wnioski wykorzystaj w planowaniu kolejnej kampanii email marketingowej. Po co zaczynać wszystko od samego początku? Ucz się na popełnianych błędach, by tworzyć coraz skuteczniejsze mailingi.

 

email_marketing-1024x683

Podsumowanie

Listy takie jak ta powyżej pozwalają znacząco wpłynąć na poprawę komunikacji Twojej marki z odbiorcami. Następnym razem, gdy będziesz przygotowywał kampanię email marketingową, sporządź własną listę uwzględniającą powyższe punkty oraz inne, charakterystyczne dla prowadzonej przez Ciebie działalności. Możliwości systemów służących automatyzacji procesów wysyłkowych, takich jak GetResponse, z całą pewnością wesprą Cię w Twojej codziennej pracy. Jeśli więc nie poznałeś jeszcze możliwości jakie daje właśnie GetResponse, skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego.

Na sam koniec, chcielibyśmy dowiedzieć się na temat Twoich największych gaf popełnionych w działaniach email marketingowych. Każdy przecież jakieś zaliczył! Czy jesteś gotowy, żeby zdradzić je nam i naszym czytelnikom? To dzięki analizie popełnionych błędów, kampanie email marketingowe stają się coraz lepsze!

 

brokeblokeO autorze:
Broke Bloke to przedsiębiorca, konsultant do spraw marketingu cyfrowego i bloger, który po rezygnacji ze stałej pracy 10 lat temu, założył  Broke Bloke Blogs – firmę oferującą porady z zakresu marketing dla blogerów, marketerów i małych firm.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x