VIEWS

Jak zatrzymać subskrybentów na dłużej niż jeden dzień

„Aż wypisanie z newslettera nas rozłączy.” Relacja email marketerów z ich subskrybentami w dużym stopniu przypomina związek małżeński.

 

Przechodzi przez fazę zalotów (zapisanie)… fazę miesiąca miodowego (program powitalny)… fazę rutyny (kiedy zanika zainteresowanie)… miejmy nadzieję, że nie zakończy się rozwodem (wypisanie z newslettera).

 

Zapisanie się do newslettera powinno być proste

Zdrowy związek wymaga przejrzystej komunikacji, dlatego Twój formularz zapisu powinien być idealnie czytelny. Jest to szczególnie istotne w momencie, gdy formularz jest połączony z inną akcją.

Prawdopodobnie widziałeś pola wyboru decydujące o zapisie na newsletter na formularzach rejestracji podczas pobierania poradnika, na formularzach kontaktu z działem obsługi klienta lub podczas procesu rejestracji (gdy ktoś zapisuje się na nasz newsletter poprzez stronę nie należącą do nas).

Możesz po prostu umieścić pole wyboru, które pozwoli użytkownikom na podjęcie decyzji czy chcą otrzymywać Twój newsletter lub umieścić standardowy tekst, jak np.:

„Zaznaczając pole wyboru wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji dotyczących naszych produktów/usług.”

Powyższe stwierdzenie jest bardzo ogólne. Potencjalni subskrybenci mogą zadawać sobie pytania: na co tak naprawdę się zapisuję? Czy sprzedawca będzie kontaktował się ze mną telefonicznie?

Nawet jeżeli kontakt telefoniczny jest Twoim bezpośrednim celem, powinieneś poinformować o tym otwarcie lub dać subskrybentowi wybór czy wyraża zgodę na bezpośredni kontakt. To oszczędzi Twojemu zespołowi sprzedaży wielu niepotrzebnych i nieprzyjemnych telefonów.

Inne, bardziej ambitne wersje zawierają:

  • Zaznacz pole, jeżeli nie wyrażasz zgody na otrzymywanie naszego newslettera,
  • odznacz pole, jeżeli nie chcesz otrzymywać naszego newslettera.

Obydwa powyższe opisy są mylące. Zapisanie się bez przekonania może prowadzić do natychmiastowego wypisania, a przecież nie o to nam chodzi, prawda?

 

subscribership

 

Czy naprawdę im na Tobie zależy?

Twoja lista subskrybentów jest jak lista osób, z którymi możesz umówić się na randkę. Znajduje się na niej wiele osób, z którymi możesz flirtować za pomocą emaila. Ale czy wszyscy nowi subskrybenci mają właśnie te cechy, których szukasz u subskrybentów? Czy rzeczywiście chcą otrzymywać Twoje wiadomości? Fajnie byłoby się dowiedzieć. Poznanie ich pragnień i potrzeb na drugiej i trzeciej randce pozwoli na lepsze dopasowanie Twojej komunikacji, co sprawi, że pozostaną całkowicie zauroczeni.

Zawsze dotrzymuj słowa

Wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom drugiej osoby jest najważniejszą rzeczą w relacji między marketerem a subskrybentem. Podobnie jak w przypadku każdego związku, szczerość jest najlepszą strategią.

Określ jak często zamierzasz wysyłać wiadomości oraz jakiego rodzaju informacje będą zawierały. Przygotuj listę (wypunktowaną) zawierającą podstawowe korzyści wynikające z zapisu na newsletter. To pomoże zarówno „sprzedać” subskrypcję, jak i sprecyzować oczekiwania subskrybentów.

Przykładami dla detalisty z branży odzieżowej mogą być:

  • Zaczerpnij najnowszych porad dotyczących mody i stylu,
  • zobacz – i kup – nowe kolekcje, zanim zrobią to inni,
  • znajdź się na liście osób, które otrzymają specjalne zaproszenia na nocne zakupy,
  • otrzymuj wiadomości zawierające zniżki i promocje.

Musisz bezwzględnie dotrzymywać obietnic, które składasz i to szybko, ponieważ nie będziesz mieć zbyt wiele czasu na budowanie opinii na swój temat. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie jednej z korzyści (porady, zaproszenia, zniżki, etc.) w Twojej automatycznej wiadomości powitalnej, wysyłanej bezpośrednio po zapisaniu się na newsletter. Możesz również przejść do sedna i umieścić ją na landing page z podziękowaniem, po zakończeniu procesu rejestracji.

Poniżej znajduje się email powitalny Caribou Coffee, który realizuje wszystkie postulaty – określa oczekiwania i natychmiast spełnia złożone obietnice. Dodatkowo umożliwia subskrybentom ustawienie własnych preferencji:

 

caribou-722x1024

 

Okres miesiąca miodowego

W tym okresie obie strony wygrzewają się w blasku nowego mailowego związku. Ty jesteś podekscytowany na myśl o potencjalnie długim okresie zaangażowania. Odbiorcy są podekscytowani szansą na otrzymanie nowych ofert i temu podobnych. W obecnej chwili wszystko jest dla nich nowe i życie jest piękne. Jednak, jeżeli przestaniesz dostarczać treści wysokiej jakości o odpowiednim profilu, miesiąc miodowy szybko dobiegnie końca.

 

Kryzys po siedmiu miesiącach?

To, że subskrybenci pozostają na Twojej liście, nie znaczy wcale, że pozostają wierni Twojej marce. „Zdradzają” Cię, ponieważ otrzymują równocześnie promocyjne emaile od innych firm, nawet bezpośredniej konkurencji.

W zależności od częstotliwości wysyłki, Twoi subskrybenci mogą stracić zainteresowanie po jednym miesiącu (codzienny mailing), po siedmiu miesiącach (cotygodniowa wysyłka) lub po innym czasie. Aby nie zostać porzuconym, możesz powstrzymać ich od skoku w bok wysyłając wartościowe wiadomości. Takie, które są rzeczywiście przydatne, których wysyłka jest odpowiednio rozplanowana i które Twoi odbiorcy po prostu lubią otrzymywać. Ciekawym doświadczeniem jest prześledzenie listy i przyjrzenie się, w którym momencie Twoi subskrybenci zaczynają się wyłączać (być może istnieją grupy, które wyłączają się szybciej niż inne).

 

locking-in-customers-1024x678

Emocjonalne oddalenie

Nieaktywni subskrybenci mogli już dawno temu wypisać się emocjonalnie z Twojej listy. W jaki sposób wykryć tak oczywiste oznaki emocjonalnego oddalenia? Wszystko zaczyna się od zaprzestania otwierania wiadomości i towarzyszącego temu braku aktywności (np. przejść na stronę produktu). Twoja wiadomość pozostaje nieotwarta w skrzynce odbiorczej lub w gorszym przypadku oznaczona przez użytkownika jako spam. Brak zaangażowania odbiorców może prowadzić do problemów z dostarczalnością.

 

Buduj trwałe związki

Pamiętaj, Twój związek zaczyna się od pierwszego wrażenia, więc upewnij się, że jest dobre. Podobnie jak małżeństwo, związek marketer/subskrybent wymaga stałej pracy. Nie bierz swoich nowych subskrybentów za pewnik. Pokaż jak bardzo ich doceniasz, spraw by czuli się wyjątkowo. Uczucie skierowane do subskrybenta może mieć ogromny wpływ na budowanie relacji … i Twojej listy.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x